klik klik ok!

Monday, July 30, 2012

Ayam Kicap yang selekeh!

Bismillah.... 

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat menyambut bulan ramadhan rakan2 kesayangan hamba. Selamat menjalani ibadah puasa dengan tenang dan aman, tenteram dan damai, jiwa tak kacau....ehhhhh lain mcm je tu.

Diam2 dah 10 hari kita berpuasa ek? minggu depan dh 2 minggu, minggu depan nya lagi dah 3 minggu dan minggu depannnnn nye lagi dah 4 minggu, lepas tu raya la! yeyeye raya! Haissssh...mengalahkan bebudak sungguh mokcik ni, budak pun tak mcm tu tau.... ye ke? budak-budak lagi tak sabar nak raya kan kan kan.... Sedihnya ramadhan nak berakhir tp dlm masa yg sama terujanya nak sambut syawal hihihi.
 Ok stop!

Korang, ayam kicap mas nampak selekeh kan? tgklah rupe mereka yg bergolek atas pinggan tu tak menggoda betul. Langsung tak seksi kan? masa ni mokcik belum berguru dgn kak zila4ever lagi so main hantam kan sajalah, janji ada hehehe.

Tau tak ayam masak kicap adalah makanan peberet kami, buat makan time sahur mkn dgn nasi panas2 pun dah cukup sedap sangat. Jangankn aym kicap... daging kicap, ikan bilis kicap, telor kicap, tempeh kicap dll asalkan ada kicap memang laju la tekak kami nie. Makan tomyam pun buh kicap, makan gulai pun buh kicap gak, senang cite kami nie hantu kicap lah! nampak tak...serasi kan kami hehehehe. POYOS!
 Hari2 mkn kicap pun takpe dan setakat ni istilah jemu tak timbul lagi walaupun harga kicap dah naik melambung kami tetap beli sebab kicap tu best!!!! 
Osah gila kicap den ni.

Pendek cerita, hari ni tak ada resepi. Alaaaaaa.... ayam masak kicap kan basic memasak(berlagaknya saya ni). Teringat dulu masa baru bljr masak, mula2 bljr masak telor kicap, lepas telor kicap terus naik taraf belajar msk ayam kicap, masa tu rasa terro dah tu hihihi, dh jodoh dpt plak hubby suka makan kicap....hemmm memang seiring dan sejalan la kan ngeeeee.


Moral? apa kena mengena ayam kicap dan kami? 
Motif? tiada lg picas terbaru so guna saje gmbr yg ada dgn moto APA YANG PENTING my dapur maya berasap! kuang..kuang...lantok ler.
Sekian sahaja cerita kicap dan kami.


Tamat. 

Selamat berpuasa dan berbuka puasa.

28 comments:

  1. Salam kak mas, kikiki... tergelak baca kisah kicap akak :D yg selekeh tu nmpk sedap tau kak! kita sukeee! eeeee...terliur sudah, pulaknya masak kicap mmg kegemaran kita, apa2 yg ada kicap ter ter amattttlah suke! nak2 ayam masak kicap daging masak kicap ikan masak kicap kobis masak kicap sume2 nak kicap :D akak jawa eak? org jawa mmg suke mkn kicap2 belaka :D kita bersahur tak boleh mkn nasik nanti pukul 12 jerr perut kita menyanyi, biasanya kita mkn kurma dgn minum air jarang, mmg tak lapo atau takkan dgr irama2 dlm perut tapi bila petang dah nk berbuka bdn menggigil2 tp tak terasa nk makan :D tp ada sesetgh org mmg kena mkn nasik :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.... hehehehe klaka ek? wahhh kita serumpun lah...ye akk org jawa ori punya hihihi... betul..kicap+nasi+tempeh = anak jawa lah tu kikikiki...
      untung nye...akk n hubby n nasi memang xleh di pisahkan huhuhuhu sahur nasi, buka pun nasi :)

      Delete
  2. salam kak mas.. tun pulak jenis makan wholemeal cereal time sahur. dulu2 mkn nasik, skrg ni, kalau mkn nasik, kat2 petang tu mmg dh mcm nk gastrik. huhu,..
    msk kicap mmg feveret jugak. kene letak cili bih dulu baru tambah kicap. kt umah ni mmg wajib ada 2 botol kicap, tun kicap manis, hasben tun kicap masin. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...
      wahhh untung tun dpt perut jenis tak kisah hehehe... akk n hubby kalo sahur mesti makan nasi kalo tidak alahai...lembik jelah 1 hari tu pastu plak akk pun ada gastrik n ubatnya nasi so pendek kate xleh tinggal nasi lah :)
      akk dpt bayangkan korang makan cmne hihihi sorang curah kicap manis, sorang lg kicap masin hihihihi sweet!

      Delete
  3. Hihii..tringat pulak yana ms awal2 kawin dulu..tiap ari msk kicap..ayam kicap, telur kicap, ikan kicap..goreng nasi kicap hahaaa..nasib baik hubby antu kicap..yana jer kureng skit mkn kicap tp skg damia plak ikut ayah dia jd antu kicap..dpt mkn ns+telur dadar+kicap mmg laju dia makan..eheh..panjang pulak citer psl kicap ni..igt blog sndiri ker hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo gitu hubby yana boleh geng dgn hubby akk lah sama2 hantu kicap hihihi...

      Delete
  4. salam mas...kebetulan semlm,k.atie pon masak kicap daging gak...bersama ikan cencaru bakar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak... daging kicap sedap tu kak...cpt2 tayang mas nk dtg cuci mata ni :)

      Delete
  5. masak kicap mmg best..
    takpe selekeh pun asal sedap

    ReplyDelete
  6. Ayam masak kicap memanh feveret 1 malaysia lah kan... cuma style masak je lain2... budak2 pun sukaaa... berselera makan nasik ngn ayam masak kicap kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju....sama tapi x serupa hihihi

      Delete
  7. kicap pun kicap la..janji sodap..

    ReplyDelete
  8. Akak tengok sedap jer lauk tu...hehehe...salam kenal dari akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi.... slm kenal dari sy juga :)

      Delete
  9. he heee mas cygg..amboii menghitung hari yer..sedapnyaa lauk kicap camtu..akk lom buat lg utk bulan pose nie..pln mmg nk wat jgk..tunggguuu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok kak kita tungguuuu nie....heeee

      Delete
  10. ha ha hahh kelakar betullah ko ni Mas... ayam kicap selekeh ye, tapi biar apa pun rupa dia kalau dah namanya masak kicap mesti sodap punya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnnn...kiranya walau rupa mu selekeh tapi rasa mu tetap menjadi pujaan hati ku hihihihi

      Delete
  11. sila kira brapa perkataan kicap kah di dlm entry ini. ikikikii... larikkk hantu kicaappp..
    er gurau jek jgn marah. ni la lauk selekeh yang paling menjadi pojaan hati ku. nasi pepnas ngan lauk ni je pun, leh tmabah nasi weh.

    pss header tak menahan bebulan pose neh. cess cepaat tuko.. ikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha....jgn lepas ni izah makan kicap nampak muka mas, jumpa kicap teringat mas...hah sudah!
      ye ke x tahan??? kalo gitu x nak tukar lah biar izah tahan kecur je nengok header tu ngeeeee....

      Delete
  12. sedapnya...mkn nasi panasx2 pun dah berselera dgn lauk simple gini:)

    ReplyDelete
  13. alahai..baca tgh pose ni..brbunyi plak perut

    ReplyDelete
  14. asslm Mas...nk tnye ni tang mane yg selekehnye aym tu...nmpk mengiurkan ade la...hihi..sedap tul tgk tu...

    ReplyDelete
  15. salam ramadan mas.Haritu lama betul mas menyepi ye.akak tgk ayam tu tak selekeh tp betul2 bangkit selera.ada idea la akak nk masak buka posa ptg ni.tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails