klik klik ok!

Friday, October 1, 2010

Batuk + Selsema = DEMAM

Uhuk..uhukkkk.... Sob..sobbb...... aduhai demam lah pulok!
Sakit tandanya Allah swt sayang pada hambanya kan? jadi bila datangnya sakit jangan sesekali kita merungut atau mengeluh atau merengek! Allah swt nak menguji sejauh mana kesabaran kita untuk menghadapi ujiannya.... semoga aku diberi kekuaatan dan kesabaran yang tinggi.......

Dah 2 hari aku demam batuk dan selsema. Lepas makan panadol rasanya demam dah kebah cuma batuk ngan selsema je tak ok lg. Biasalah tu kalau dah namanya batuk dan selsema memang makan masa nak pulih. Orang kate sakit datang macam ribut pergi macam siput huhuhuhu....

Teringat masa zaman kanak-kanak dulu..... kalau demam je mula laa mengada-ngada nak makan tu nak makan ni! selera makan bukan main besar tapi bila time makan bukan main kecik tekak nak telan! Semuanya rasa tak sedap! tekak pahit lah... perit la... tapi satu je yang aku boleh telan...

MAGGI KARI!!!
Kalau dulu masa kecik-kecik Maggi adalah makanan yang paling syokkk... besh... sedapppp sangat masa demam. Beshnya maggi kari! syok gila.... segar je bila makan. Mama kate, 'mas tu kalau dah dapat maggi kejab lagi demam ok la tu....' hihihi iye memang betul kalau demam bagi je makan maggi compom ok!

Dulu-dulu masa aku kecik mama cukup tegas bab makanan segera jadi memang payah lah nak makan. So bila demam, mengada-ngada pun datang ler... mama memang tak boleh nak kate apa ler hihihi.... tu yang baik demam! Jadi asal aku demam je mesti mama kate dah makan maggi kari belum?
hahahahaha.... dah besar ni rasanya tak jalan makan maggi kari kot....
Lepas makan maggi layan plak buah plum.... besh woooo....... sejuk je rasanya hihihi.... memanglah sejuk sebab buah tu kena simpan dalam frez.
Ayah dengan mama memang dah tahu sangat dengan peal anak daranya kalau demam je tak payah susah-susah nak bawak gie klinik. Bagi je makan maggi ngan buah plum sok pagi compom elok! hihihi... bawak gie klinik pun tak guna bukannya aku makan ubat pun. Kalau suruh makan ubat compom aku buang kat tong sampah, belakang tingkap, selit kat dinding atau sumbat kat tuttttt anak patung beruang huhuhuhu..... pening lah mama ngan ayah nak layan kerenah aku. Depan ayah aku berani la telan tapi dekat belakang hai2 bye2 ler......
percaya atau tidak umur aku 15 tahun pun aku masih mintak ubat air gara-gara takut nak telan pil!

Itu semua kenangan masa dolu-dolu... now bila dah bersuami peal tu dah jadi lain sikit... ehekehek.... mengada-ngada tu lagi lebey ler... bukan lagi makan maggi dan buah plum tapi layan cake plak huhuhu....... cuma satu je yang tak pernah berubah bab gie klinik sampai sekarang liat dan makin liat! sabor jelah!




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails