klik klik ok!

Monday, October 18, 2010

Letih@berbaloi

Semalam 1 hari aku tak lekat kat umah. Keluar rumah seawal jam 8.00 pagi, 9.00 malam baru balik (lewat sebab pergi makan dengan hubby dulu). Bukan sebab pergi berjalan tapi pergi menuntut ilmu :) 

1 hari berada di Shah Alam kat rumah Sheik Azmi@sifu yang mengajar kami tentang crumble memang menyeronokkan dan memuaskan. Walaupun semalam aku rasa badan letih semacam dan mata mengantuk sangat, tapi penat ku berbaloi. Bagi penjahit manik seperti aku belajar sesuatu pekara yang baru adalah wajib. Tujuannya adalah untuk kepuasan diri dan pelangan. Supaya bakat yang ada akan bertambah kreatif dan pelangan pun puas hati. 

Bakat yang ada harus lebih dikembangkan. Bukan mudah nak mencipta sesuatu design yang menarik lagi membuat mata tertarik. Selalunya orang akan tanya, kenapa upah jahit manik ni mahal? patten macam ni pun hagenya rm****??? mahalnya! Sebenarnya bukan mudah nak menjahit manik. Mula-mula kena fikirkan apa yang cantik dan sesuai untuk baju tersebut. Dah fikir lakar pulak atas kertas pastu ke baju. Lepas tu kena pilih manik, labuci or pearls. Kemudian jahit pula, bila dah jahit mata dah seharusnya tajam, tangan semestinya kena teliti. Satu design kekadang memakan masa selama 1 minggu untuk siapkan. Kalau yang mudah dan simple 2 -3 hari pun boleh siap. Semuanya bergantung kepada keprofesional si tukang jahit manik tersebut. Yang pasti hasilnya memang memuaskan :)

Berbalik kepada tadi, pelajaran semalam memberi saya semangat untuk lebih kreatif dalam menghasilkan karya. Rupanya masih banyak ilmu yang perlu saya tuntut. Tak salah melabur sedikit wang asalkan ilmu yang kita dapat boleh dipakai seumur hidup. Ada rezeki nak pergi menuntut dengan ROSITA JAAFAR pula la.......


Mood : membebel sekejab :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails