klik klik ok!

Wednesday, June 29, 2011

Sambal Belacan Buah Tomato & N3 lari tajuk ?


Salam sejahtera dan apa khabar rakan belog semua. Piccas dalam n3 nie bukanlah menu hari ini, semalam atau sebelumnya. Gara-gara untuk mengelakkan rumah dari terus bersawang, stok lama harus di keluarkan wakakaka...... Sedapnya sambal belacan kalau di makan bersama dengan pucuk ubi masak lemak putih, taugeh kasar campur tahu masak lemak putih, gulai ayam, gulai daging, cicah dengan ulam-ulaman dan ikan bakar. Tambahkan lagi dengan ikan masin, fuhhh...mak mentua lalu memang tak perasan lah! Mrs sunnies paling suka makan sambal belacan dengan Laksa Johor, best sangat-sangat hihihi....



Jangan ceceh banyak nanti ada plak yg tertelan air liur hehehe... Sambal belacan mrs sunnies simple je. Campak-campakkan aje bahan2 dalam lesung, tumbuk then perahkan limau, hah jadilah kikikiki....

Bahan-Bahan :-
1 - 2 inci belacan
7 tangkai cili padi
2 tangkai cili besar merah
1 1/2 sudu kecil gula
1 biji buah tomato - potong dadu kasar2
1 - 2 biji limau kasturi
Garam secubit


Cara-Cara :-
Dengan sedikit minyak, gorengkan seketika belacan. Angkat dan ketepikan. Kemudian gorengkan pula cili padi dan cili besar merah (tutuplah kuali dengan tudung periuk, utk mengelakkan dari terkena percikan cili yg meletup semasa menggoreng). Angkat bila cili dah kecut dan sedikit garing. Dalam lesung tumbuk lumat belacan, cili, gula dan secubit garam. Masukkan buah tomato dan tumbuk lagi. Tumbukkan lebih kurang je dan akhir sekali perahkan limau kasturi.
P/s : ada yg kate kalau nak sambal belacan sedap, cili padi dan cili besar merah kena sama banyak kuantitinya. Tapi kalau dah makan untuk 2 org je takkan nak buh banyak2 kan?


Kes N3 lari tajuk
Seronoknya cuti minggu hari tu dapat berkumpul dengan sepupu sepapat dan sanak saudara di majlis kenduri kahwin sepupu. Meriah sangat2 majlis kendurinya. Pengantin sangat cantik memang berseri seri wajahnya. Sayangnya no piccas huhuhu.... camera ada tp ntah kenapa sepanjang 2 hari tu mode nak amik or bergambor tak ada lansung! Malas memang tak boleh di tolong! 


Yang seronoknya tahun nie je ada 3 sepupu yg akan sama melahirkan bby hingga hujung tahun nie. Campur mrs sunnies jadi 4, so maknanya nnt akan ada 4 bby yg sama baya umurnya cuma bulan je lain. Hanya seorang saje yg akan sama bulan dengan mrs sunnies. Antara kami tak tahulah siapa yg bersalin dulu sbb dia pun tengah tunggu hari je :) Yg pasti 7hb7 tu mmg tarikh bersalin mrs sunnies ye.


Yang tak seronoknya, bila ada suara2 yang tak enak di dengar. Biasalah rambut sama hitam tapi hati lain2.Tak sukalah dengan sikap setengah tut... yg tak menghormati org yg lebih tua terutamanya pangkat Bapak sedara/mak sedara. Nk bergurau tu boleh tp janganlah sampai memalukan org lain. Harus di igt kalau dh namanya org tua kita kena hormat! berlapiklah bila berbicara kalau kita tidak suka dgn org itu sekali pun. Perli memerli bukanlah bicara yg baik untuk di ungkapkan. Moralnya, mulut tempayan boleh di tutup tp mulut manusia mmg tak boleh di kawal huhuhu... sabar jelah! ADA UBI ADA BATAS.... wakakaka jgn sesekali ada niat macam tu dlm hati ok!






Mode : Ralat rasanya bila ada yg nak tahu berapa bil bayaran bersalin mrs sunnies nnt. Ummm... kan ke sepatutnya mendoakn semoga semuanya selamat lebih utama dr kos pembayaran? Bertahun-tahun kami nntikan zuriat ini. Utk pengetahuan sy duduk free je kt situ :)

2 comments:

  1. fuhhhh sedap nya...

    yg tua di hormati
    yg muda di sayangi :)

    ReplyDelete
  2. kasihreda : sedap tak igt, podeh menyengat hihihi

    Betul3x.... kalau tak ada yg tua, xkan ada yg muda :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails