klik klik ok!

Thursday, January 19, 2012

Cinta Hati Mama

As salam wahai rakan belog semua. Salam penuh kecerian dari saya untuk anda di sana. Semoga malam ini mimpi kita indah. Seindah suria sesinar bintang secerah matari seceria pelangi. Errr... merepek ke daku? hehehe...sebelum lebih melalut jom kita cuci mata. 

N3 yang saya paparkan kali ini bukanlah dari halaman rumah saya. Bunga-bungaan ini semuanya dari laman bonda. Sedia maklum rumah saya tidak punya laman persendirian, laman yang ada adalah perkongsian dengan jiran setaman hahaha maklumler org dok apartment kan... mana la ada laman. Padang permainan adalah! huhuhu....

Berbalik kepada bunga, mama adalah peminat tegar kaktus. Bunga pun tegar jugak tp lebih lg kaktus. Mas tak taulah berapa banyak kaktus yang mama ada. Rasanya kalau di kira mahu cecah ratus. Percayalah! dari sebesar kaktus sampai la sekecil kaktus pun mama ada.  

 Ini antara yg paling mama sayang. Otai kaktus! Usianya lebih dari 6 tahun, saiznya paling besar kt situ. Pernah ada org nak beli tapi sory! bukan untuk di jual ye :)
 Tak tahu pe nama kaktus ni tp suka tgk, rasa mcm di selaput dengan snow je hihihi..
 Yg nie mama buat experimen cucuk kaktus dekat dahan yg memang xde keturunan darah kaktus lansung! Menjadi plak tu...ummm...tabik la mama!
 Spesis ni mas geli...membiak!
 Ni pun sama...bulat2..gemuk2
 Ntah kenapa bila tgk kaktus ni teringat cite ultroman. Upe dia dh mcm raksasa musuh utroman je hahaha boleh gitu!
 Ini lagi gemuk dan bulat dari yg tadi. Geli!
 Cenonet je tak padan dengan pasu.
 Masa tengah hujan lebat, snap dari tingkap bilik. Sebenarnya sepanjang diding rumah mama penuh dgn kaktus. Tak larat makcik nak snap satu!
 Luar dari spesis kaktus. Bunga dolu-dolu, tak taulah pe nama dia.
 Orkid pun peberet mama! 
 Jangan berani2 nak petik! jangankan petik sentuh bunganya pun tak boleh!
 Bunga india buat sembayang. Bau dia wangiiiiiiii.....
 Di pondok usang inilah mama duduk sambil melayan bunga-bunganya. Di sini juga kami suka pedajal bunga mama hehehehe ampunkn kami ma. Kami nakal sikit, ala petik sekuntum dua je ngengenge.....
 Buah markisa pun ada
Hah ini lah taukey bunga, manis kan? hehehe... yg didokong tu tak lama lagi akan jadi cucu bunga. Habislah mama kalau amani dh pandai jalan... tak sabar nk lihat!

Koleksi kaktus mama memang banyak. Kat sini mas pernah tulis n3 kaktus mama 
http://www.sunniesdiary.blogspot.com/search/label/My%20Lensa 
Kalau nak amik picas satu2 memang tak larat. Sampaikan dalam bekas akurium pun mama bolah buat taman kaktus dalam tu. Comel sangat bila dalam bekas ikan yang bentuk 4 segi atau pun yang berbentuk pasu bunga ada mcm2 jenis kaktus. Menarik sangat! nanti lah ada kelapangan sy snap lg kaktus mama ye :)

4 comments:

  1. macam nak gi je rumah mama mas ni...minat kami sama...kaktus dan orkid. Kebanyakan kaktus yg mama mas ada, akak ada, cuma tak sesubur mama mas punya. Tp cactus utraman tu akak tak de. Dan byk juga cactus akak yg dah meninggal dunia. Kaktus besar(gambar pertama) tu akak ada dua..yg paling akak sayang juga....ohhh kalau le boleh jumpa mama mas...pasti kami boleh sembang psal cactus.

    pssst bunga merah panjang2 tu akak panggil pokok ekor kucing :)

    ReplyDelete
  2. Kasihreda
    Jom kak gie kg sy....mama kalo de geng yg sekepala mmg jadik. Silap2 nnt dia bg akk 3 4 pasu kektus.
    Owh...bunga mrh pnjg tu ekor kucing ye hehehe....

    ReplyDelete
  3. suka tgok pokok-pokok kaktus tu..gemuk-gemuk belaka..

    ReplyDelete
  4. Nurul ct
    Terima kasih, mama sy kalo tanam kaktus mmg menjadi :-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails