klik klik ok!

Sunday, February 26, 2012

Air oh Air


As salam dan salam sejahtera. Selamat malam dan selamat beristirehat. Dah seminggu rumah ni tak bersiaran. Dah seminggu dapur rumah ni tak berasap. Dah seminggu mas cuti panjang dan baru malam ni mas sampai rumah. Alhamdulillah rumah ok dan selamat macam mana kami tinggalkan macam tulah bila kami balik.

CUMA yang panicnya bila sampai je depan pintu ada 2 keping nota TERPAMPANG kat pintu. Satu dari maintanence apt kami dan satu lagi dari pak POLISI. Dari pak polisi tu yg berdebar debar. Ok pelan2 kami baca dan apa????? besok 27/2/2012 akan datang org untuk potong air sbb bil dah tertunggak-tunggakkkkk tak bayar! Biar betul! apa cerita ni? setiap bulan kami bayar dan tak pernah walau sekali kami tak bayor! aduh terkujat seketika.

Hubby terus call tuan rumah tapi mesin yg jawab. Ok takpe kami cuba berpikiran positive. Mungkin line kat sane tak ok atau dia sibuk sampai kena offkan handset. Sebenarnya sebelum kami menyewa rumah ni, mmg tak dinafikan ada sedikit masalah. Sedikit2 pun melibatkan duit yg beriban-riban jugalah. Sebelum ni tuan rumah bagi adik beradik yg duduk. Sayangnya adik beradik ambil kesempatan dan tidak amanah. Umm...tak perlulah cerita. Cuma yg tak syoknya masa kami nak masuk ada bil2 yg tertunggak sampai ribu riban dan tuan rumah terpaksa bayar secara ansuran kepada maintanence. Aduhhh apakah pemotongan yg akan berlaku esok disebabkan masalah itu? tolonglah tuan rumah jangan lepas beban kat kami ye. Setiap bulan kami bayar sewa dan penyelenggaraan tepat pada masanya. 

Ok stop pasal itu. Sebut pasal air, teringat perumpaan yg begini. Umpama mencurahkan air ke daun keladi. Ye memang sesuai sangat untuk org itu. Org itu terlalu keras kepalanya sampai hati org lain yg tanggung akibatnya. Terlalu banyak pekara2 yg tertunggak dan tidak ditunaikan. Mengapa usia yg makin meningkat tidak seiring dengan kematangan dan fikiran? Tak cukup ke pengalaman2 yg lepas dijadikan pengajaran untuk menjadi yg lebih baik di masa hadapan?
Renung2 kan dan selamat berubah!

2 comments:

  1. memang susah kalau tuan rumah macam tu mas, mau mas pulak nanti terbeban

    ReplyDelete
  2. Ann Ishak
    tuan rumah sampai skrg senyap je...sudahnya en somi yg bayar semua bil yg tertunggak :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails