klik klik ok!

Thursday, September 6, 2012

Cucur@cekodok ikan bilis air panas

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kita masih lagi dibulan syawal yg mulia dan pastinya kita masih lagi menyambut kemeriahan hari raya lagi2 sekarang ini penuh dengan jemputan opn house sane sini kan. Seronok-seronok juga, makan-makan juga, kesihatan jgn lupa jaga ye kawan-kawan.
Peringatan utk mas juga :)
 Kita ke agenda utama, sepanjang bulan syawal, rumah@dapur maya mas ni asyik tenggelam timbul je kan? Jenguh jiran tetangga pun jarang-jarang dah, kalau dpt bw pun cuma beberapa rumah je mas dtg dgn pesanan, yg lain mas sempat jeling2 manja huhuhu... Paling teruk, jiran yg sudi tinggal nota pun mas tak bls2! bukan tak nak bls cuma masa...masa..masaaaaaaaa tak cukup! 
i'am sorry ok
 Mas memang memerlukan masa yg panjang untuk bw semua org. Kalau boleh nak ngadap lappy lama2 TAPI apakan daya, sangat sukar untuk mas lakukan semua itu kerana mas ada tanggung jawab lain yg lebih utama. Maka masa pun memang dan kalah la mas dengan masa (pening kan?). Ok, jangan buang masa, cpt2 cerita pasal makanan, kang nnt heboh tak cukup masa plak! hihihihi osah mokcik ni kan?

Berbalik kepada agenda utama semula, mode rajin memasak sekarang ini tersgtlh melimpah-limpah sampikan incik hubby kate "hi...beli2...nak buat nye tu bila?" aik terkonpius kejab? kate rajin melimpah-limpah hbs tu apa cer? kihkihkih... "abg jgn...nnt syg msk mcm2 abg jgn tak mkn plak!" hamboiiii menjawab! heheeeeee. Stop!
 Mas sbrnya sudah ketinggalan mengcekodokkan ikn bilis dgn air panas walau pun mas rajin buat cekodok! Ramai kawan2 blogger dh cuba resepi ni dan rata2 semuanya kate sedap! Tak nak ketinggalan walau mmg dh tertinggal, mas cuba juga. 

Ye betul! memang sedap!!! rugi rasanya tak buat dari masa kawan2 dok heboh akan kesedapannya! Bestnya cekedok ni garing di luar lembut didalam, lepas tu kalau dah sejuk pun masih boleh rasa lagi garingnya. Amani pun suka...bapak amani lagi la suka! nge..ngeeeee...
 Terima kasih kepada kak yati share resepi yg best dan resepi ni kak yati dpt dari Cikgu Zana. Izinkn mas copy paste di sini ye :)))


Bahan-Bahan
  • 3 cawan tepung gandum*
  • segenggam ikan bilis (tumbuk kasar)*
  • 1 biji bawang besar potong2 kecil*
  • 1 biji lada merah(dihiris)*
  • daun sup/bawang (hiris)*
  • garam secukup rasa*
  • 2 1/2 cwn air panas mendidih
  • minyak untuk menggoreng
Cara-Cara
  1. Satukan bahan bertanda* dan gaulkan kesemua bhn*
  2. Bulatkan lubang ditengah adunan.
  3. Tuangkan air panas dan kacau dengan cepat, adunan akan menjadi berat dan kental.
  4. Bentukkan adunan spt bebola mengikut selera.
  5. Masa nak bulat2kan cucur, Yatie taburkan sedikit tepung di permukaan telapak tangan supaya mudah nak bentukkan bulat.
  6. Panaskan minnyak.. dan gorenglah dengan api sederhana hingga kekuningan..
  7. Angkat dan toskan. Hidangkan bersama sos kegemaran.
Sedap...sedap...sedap!

17 comments:

  1. Slurpppp!Suka jugak buat cekodok ni.Tapi selalu wat cekodok bawang.Dimakan dengan sos..Alahai....Tak sedar dah habis sepinggan..hik3 :)

    ReplyDelete
  2. cekodok mkn tiap2 hari pun xpe.. hoho.. mmg peminat tegar cekodok.

    ReplyDelete
  3. Berblogging ni ikut kesempatan dan kelapangan waktu ye Mas... da lagi yang perlu diutamakan dalam hidup kita kan kan kan Mas... tu cekodok guna air panas tu dah lama kakak pernah buat, tapi sekali aje... sebab kakak suka pula cekodok yang guna air tak panas he he he ehh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela...kesibukkan diri membataskan masa tp masa tetap ada utk kwn2 blogger walau pun sekejab kan kan kan...
      air panas atau sejuk dua2 nye best! sedap ditekak kenyang diperut hihihihi

      Delete
  4. Salam kak mas!! SEDAPPPPPP SEDAPPPPP SEDAPPPPPPPP!!!! eeeeeeee... hujan2 gini kalau dpt cekodok panas2 mmg teramat indahhhhhnyaaa! ni yg terasa nak buat cekodok jugak niii :D alaaaaa... bestnya! aaaaaaaaaaahhh! nak buat cekodok jugaklah buka nanti! nmpk cekodok akak ni terus lapo dibuatnya pdhal tak lapo pun tadi huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...teros lapor ye? alahai cian dia...buat lebey sikit ye nnt hantor kt akk sikit, tak dpt rasa tepung nya, pos kan bau pun jadi ler heheeeee

      Delete
  5. tengok mas buat cekodok ikan bilis air panas ni..
    baru mas teringat...
    resepi ni dlm list..he3
    nak buat gak...
    tungguuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok2 mas tunggu ni....buat lebey2 tau :)

      Delete
  6. aduhhh Mas sedapnya tgk cekodok ikn bilis tu...lg2 bile dicicah dgn sambal tumis tu...

    psstttt Mas...QH pon ketinggalan jugak la...lg la xpenah tau resepi ni...hehe...mesti cuba ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oleh itu sila la buat dgn kadar segera supaya hilang kecur nya ye kihkihkih....

      Delete
  7. Salam MAs....sedap cucur bilis pekena teh panas...mantop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus mantop ba....sesuaiiiii banget tu :)

      Delete
  8. salam mas cygg
    fav akk nie..klu malas nk sarap berat2 mesti buat cucur camnie..waallaaa kecur akk dik:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. fev kami juga!
      makan cekodok je pun blh kenyang sampai ke tgh hari kan kan kan :)

      Delete
  9. Salam perkenalan,
    emm.cekodok tu nampak mengancam...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails