klik klik ok!

Friday, November 9, 2012

Crepe Durian.............sedap!!!

Assalamualaikum, slm sejahtera dan salam jumaat. 
Jom kwn2 kita basahkn lidah dgn zikir2 yg indah. Banyak nikmatnya tau...InsyaAllah.

Begini ceritanya, bila org lain dok tayang crepe dorian yg gemux2 dlm fb dan blog...hamboiii kita kat sini punya la sentap! kemain lagi korang ye...saje lah tu kannn. Tak nak ketinggalan, kita pun gigih nak buat juga walaupuuun...gitu le ropenya.

Ada bau tak? haruuuuum...sedap betul!
Beriya-riya org tu menggoogle resepi yg paling senang. Yes! jumpa siap dgn tutorial lagi! Lopeh tu kami cari ler dorian...jumpa! Beli saiz yg kecik je sbb isi perut tak ramai. Misi diteruskan, incik suami pun kopek ler durian tu dgn amaran keras dari bini tcinta JGN MAKAN! kejam kan? Kami ni hantu durian karang tak jadi crape plak huhuuu.
Kopek durian siap! Sediakan bahan2 pula, molek je nak mula tetiba nenong..nenong..susu..susu! Alamak amani bagi isyarat la. So tunda ke esok..dah esok..tunda lagi esok! Isi durian dari penuh 1 tuppaware tinggal la cukup2 makan! ni yg mokcik menci, lagi lama tangguh lagi la tak jadi crepe! Akhirnya nekad pukul 9.00 mlm tu juga mas buat. Gedebak gedebuk siap 10 ketul. 
Yeppi!!! sorak..sorak...horey!

Dah horey2, time nak ambil gambar plak bermasalah. Akhirnya 2 hari lepas tu baru la berjaya. Time ni dah tak comel, lebam sane sini, hilang dah gemux, jadi la bantal leper huhuhu.

Sumber : Cahaya cinta ku

Bahan-bahan Crepe :-

50gm tepung gandum
1 penutup essen vanila
sedikit pewarna kuning
1 sb tepung ubi kayu
1/2 sb tepung jagung - mas tambah
1 biji telor
3 sk butter
160ml air
40ml susu segar
2 sb gula halus

Bahan-bahan inti :-
150ml non-dry whiping cream-pukul kental sampai bertanduk
isi durian secukupnya


Cara-cara utk kulit crepe :-

1. Dalam bekas campurkan tepung gandum dan tepung ubi (sila ayak dulu ye tepung2 tu), masukkan sekali gula halus.

2. Kemudian masukkan susu cair/susu segar, kacau sebati menggunakan whisker.

3. Lepas tu masukkan telor (kocok lbh kurang dulu), gaul lagi.

4. Masukkan essen vanilla, air, butter cair dan gaul lagi.

5. Masukkan sedikit pewarna, gaul sebati lagi dan akhir sekali tapiskan adunan. Siap!

6. Panaskan kuali non-stik dgn api yg kecil, tuang sesenduk kecil, dgn menggunakan bontot senduk bulatkn adunan yg tdk terlalu nipis dan tdk terlalu tebal.

7. Masakkan bhg bawah saja sampai kering.

8. Ambil sesudu krim, letakkan di atas kulit crepe yg bhg kering di atas kemudian letak isi durian, tutupkan lg dgn sesudu kecil krim.

9. Lipat kulit crepe kiri dan kanan, bentuk mcm sebiji bantal. Jgn tarik kuat takut terkoyak kulitnya.

10. Simpan dlm peti ais dulu selama 2-3jam. Sedap dimakan semasa sejuk!

16 comments:

  1. sini pun gigih dok buat DC.. kita tak tau bila lagi.. nak beli barang pun tak larat nak singgah kedai.. so boleh tengok gambar je la.. sib baik dah makan baru2 ni.. dapat la walaupun sekadar merasa 2 ketul.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahan tgk tu yg terbuattttt hihihi...
      pernah beli tp bila dh buat sendiri rasanya lbh puas sbb kita blh buh dorian banyakkkkk heeheee....

      Delete
  2. salam Mas..
    akak sorang je belum try lagi kalau ada yg tak makan durian nak ganti dengan apa ya sbb big bos ni tak suka durian so tu lah dok bercinta nak buat kalau sendiri buat sendiri makan tak best kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam kak...
      boleh kak... yg tbaru skrg ni dia org buh mangga, rasanya kalo buh pisang pun blh tp tak blh simpan lama la kot sbb pisang kan cpt lebam isi dlm nya...andaiian mas ler hihhi memandai je kan :)

      Delete
  3. Salam mas sani..tingin gak nk mkn,tambah2 skrg musin derian tp lom sampai seru nk buat lg.hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuh..fuuh..fuhhh mas tiup ni kak...sat lg sampailh seru tu hehehe

      Delete
  4. salam. wah... dah buat crepe deghoyan ye. Bundo juga yang ketinggalan. Sedap ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam bonda...
      sedap sgt sbb mas memang penggemar dorian...

      Delete
  5. ermmm...dh ramai yg buat crepe ni... nmpk sedap tp... k.gee tak mkn doroyan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap kak... hah xpe kalo akk x mkn dorian try buh mangga..try la hihihi

      Delete
  6. bestnya..nak buat sendiri x reti..beli jer la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli pun ok tp rege dia blh thn juga... :)

      Delete
  7. satu hari akan ku buat juga crepe ni...

    ReplyDelete
  8. Terliur tau! Kalau dah namanya durian memanglah sedap tak terkata!

    ReplyDelete
    Replies
    1. akk pun suke dorian ye...blh geng ni hihihi

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails