klik klik ok!

Wednesday, December 19, 2012

Kek Mentega Marmar Susu

Assalamualaikuam dan salam sejahtera.
Alhamdulillah bersua kembali kita di rumah maya ini. Diharap kawan-kawan semua dalam keadaan yang baik-baik sahaja. Sampai skrg cuaca tidak menentu kan? boleh dikatakan setiap petang hujan. Semoga kita semua sentiasa menjaga kesihatan ye.
Kalau sebut pasal hujan mesti sinonim dengan perut kan? selalunya ayat yang biasa kita dengar "hujan-hujan ni perut lapar lah pulak" atau "hujan-hujan ni kalau dpt makan...best ni?" hehe...betul tak? betullll...

Samalah dengan mas ni, bila hujan perut mas jadi lapar lain macam plak rasanya heheeee.. mokcik pun merajinkan ler diri buat kek mentega marmar susu di petang hari. Kek ini sebenarnya sudah pun tersiar terlebih dahulu di dapur Kak Azlita masam manis.
Siapa yang tdk kenal dengan beliau. Setiap makanan yang terhidang pasti akan memukau setiap mata yang memandang. Mas suka terjah dapur maya beliau sbb suka sgt dengan hasil kerjanya yg sangat-sangat cantik. Mas jaranggggg sekali meninggalkan pesan di peti surat. Kira mas ni macam peminat misteri gituw nge..nge.nge. 
Terpesona dengan kejadian kek dari hasil air tanganya, tekak ni terasa mcm nak terjah dapur kak ita nak mintak sepotong kek itu huhuhuuu tak malu sungguh! 

Dek kecur, hati ini membuak-buak nak buat juga. Bila kak ita kate kek itu resepi chef Zubaidah dari buku Masakkan Jamuan Kek, baru mas sedar mas ada buku tu lama sudah. Terperap dalam almari tanpa satu pun resepi nak di try. Itu ler padahnya kalau membeli tp tak menang memakai! Kawan-kawan JGN TIRU mcm mas ok.
Kek mentega marmar susu ni memang sedap. Lembut dan tidak terlalu kering malah tidak terlalu manis walaupun ada campuran susu manis. Bertambah syok kek itu ada taburan kacang badam cincang. Sepatutnya guna  badam flaks tp kat rumah mas tak ada stok so kita guna apa yang ada saje ye heheee...
Hubby mas yang cerewet dan kurang suka makan kek pun jadi suka. Malah makan berulang kali dan kali. Katenya sedap sangat...hehe..hihi..nge..nge..sila jgn muntah hahaha. Tak sia-sia ku beli buku itu dan sangat rugi tak gunakan dari mula lagi huhuuu...
Ok..cukuplah membebel. Sekarang kita beralih ke resepi pula. Memandangkan kak ita masam manis dah buat kek mentega marmar susu ni so mas copy paste resepi dari dapur maya dia jelah hehe..izinka mas copy ye kak :)

By : Chef Zubaidah - Buku Masakkan Jamuan Kek
Sumber : Azlita@Masam manis

Kek Mentega Marmar Susu
250 gm mentega
200 gm gula kastor
4 biji telur
290 gm tepung naik sendiri
50 gm susu pekat manis
100 g susu cair
1 sudu besar coklat emulco
1 sudu teh kapucino emulco
1 sudu teh esen vanilla ~ ita tambah 
Kepingan badam sebagai hiasan

Panaskan oven pada suhu 150C
Sediakan loyang ukuran 8 inc
Sapukan butter dan alas dasar loyang dengan kertas kek

Pukul mentega dan gula sehingga sebati
Masukkan telur satu persatu
Kemudian masukkan susu pekat manis 
Pukul sehingga adunan sebati
Akhir sekali masukkan tepung naik sendiri berselang seli dengan susu cair
Mulakan dengan tepung dan akhiri dengan tepung.

Ambil 1/4 adunan
Letakkan coklat emulco dan kapucino emulco
Kacau rata
Letakkan esen vanilla didalam adunan plain dan kacau rata 

Tuangkan adunan plain ke dalam loyang
Diikuti adunan coklat kapucino
Buatkan bentuk marble dengan belakang sudu
Hiaskan dengan taburan kepingan badam

Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 150C selama 1 jam 15 minit atau sehingga kek dimasak sempurna

22 comments:

  1. saya save resepi ni.. nak wat stok resepi kat depan fridge.. :D senang2 nanti leh wat.. :) thanks ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan... sama2..
      dh buat nnt jgn lupa warwarkan tau :)

      Delete
  2. Replies
    1. hehe...
      kek yg akk hazila buat lagi gebuuuuu :)

      Delete
  3. nampak menarik je....mesti sedap kan...?

    ReplyDelete
  4. Oooo Mas.... cantiknya kejadian kek mentega mmarmar susu.... kalau guna mentega mesti rasanya lebih sedapkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo kak..terima kasih hehe..
      kek jadi lg wangi kak..memang sedap :)

      Delete
  5. salam mas.... gebu kemain kek tuh... geram nengoknyer.. kalau dapat sepotong kan best! hihi

    ReplyDelete
  6. Hujan je kan Sekarang....sedapppppppp
    Gebuuuuuuuu....laparrrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...
      2lah asal hujan perut mesti lapar lebihhhh kan kan kan

      Delete
  7. nmpk kegebuan kek tu Mas...nmpk sedap sgt bile ditabur almond kt atas tu...geram tgk..

    ReplyDelete
  8. yummy mas..wat akk kecur jew..tp akk x leh mkn byk...cantik kek tue..simple tp nampak sedap kan..:)amani mkn brapa potong tue..he hhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala jgn kecur..jauh ni nak hulur ke akk hehe.. nape xleh mkn byk? diet ye...
      hummm..lebih byk yg kat lantai dari masuk dlm mulut amani kak huhuuuu

      Delete
  9. Salam Mas..mmg nampak menyelerakn kek nih.Minta izin copy resepi ya...kena tggu beli bahan2nya br blh try(In Shaa Allah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam kak...
      silakan kak... dh cuba jgn lupa bg tau ye :)))

      Delete
  10. salam mas....
    ucu datang antar teh o panas jer..tapi ucu nak balasan tau...sebijik kek yg gebuz tu, tak tahan dah ni ...laporrr...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails