klik klik ok!

Saturday, August 23, 2014

Lempeng & Sambal sardin

Assalamualaikum..
Happy saturday everyone! Malam ni di shah alam sangat dingin. Hujan turun dengan lebat sekali. Alhamdulillah.

Kalau dah nama nye hujan, tak lari dari perut yang lapar kan. Nak makan nasi rasa malas. Datang rajin buat lah lempeng dan sambal sardin. Gila best! Super sedap!

Resepi : Lempeng Tepung

Bahan-bahan :-
4 cawan tepung gandum
1 biji telor
1 sb kecil garam
Air secukup nya

* dalam bekas satukan tepung gandum, garam dan air. Kacau rata hingga tepung tidak bergentel. Adunan jangan terlalu cair atau terlalu pekat. Kemudian masukkan telor. Kacau lagi hingga sebati.
* gunakan kuali non stick, sapu rata sedikit minyak dlm kuali.
* ambil sesenduk adunan, tuang ke ats kuali, ratakan membulat guna belakang senduk, nipiskan.
* tunggu beberapa minit dan balikkan. Sama juga, tunggu lagi beberapa minit. Angkat.
**dlm gambar tu mas guna acuan roti jala. Senang dan cepat.

Resepi : Sambal Sardin

Bahan-bahan :-
1 tin kecil sardin - hiris
4 biji bawang merah -hiris
2 biji bawang putih - hiris
1 labu bawang besar - hiris
1 senduk cili kering kisar
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam dan gula

* tumis semua bahan hiris hingga naik bau. Masukkan cili kering. Masak hingga cili masak dan masukkan gula. Kacau lagi.
* masukkan sardin bersama sos nye sekali. Hancurkan sedikit isi ikan sardin. Kacau rata.
* masukkan pula secubit garam dan air asam jawe. Gaul rata lagi.
* masak sampai sardin masak dan terbit minyak. Padamkan api.

2 comments:

  1. pehhh....hujan-hujan ni terliur tengok lempeng dengan sardin kak mas ni...

    nyum3...^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails