klik klik ok!

Monday, September 8, 2014

Kek Pelangi kukus

Assalamualaikom. Salam sore.

Happy monday! Selamat menjalankan tugas dengan cemerlang buat semua yg sedang bertugas mahupun apa yg sedang korang lakukan. Semoga berjaya.

Semalam me buatkan adik2 kek pelangi kukus tapi me tak kukuskan pun. Bakar mcm kek biasa. Ok, sucsess. Sedap! Tengah hari td me buat lagi. Tak puas makan semalam. Cuma ada bahan yg takde. Ok. Alhamdulillah.. rasa tetap sedap dan lembut!

Resepi : Kek Pelangi Kukus
Sumber : google kan ada.

Bahan-Bahan :-
1 cawan mentega
3/4 cawan gula kastor - mas guna 1/2 cawan brown sugar
3 biji telur
1/4 cawan susu pekat - mas letak 1/3 cwn
1/4 cawan serikaya - tak letak
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sk serbuk penaik
1 sb serbuk koko
1 sk esen vanila
2-3 sb susu segar - mas letak 1 sb je
Sedikit pewarna yang disukai

Cara cara: -
Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati. Masukkan susu pekat, serikaya dan vanila. Kacau rata dan bubuh tepung gandum bercampur serbuk penaik.

Bila sebati, bahagikan kepada 7. Warnakan berbeza termasuk satu adunan dengan koko.

Sudukan selang seli ke dalam mangkuk yang sudah dilengser dengan marjerin dan alas dasarnya dengan kertas kalis minyak. Tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam atau hingga masak.

* mas bubuh dalam dulang pembakar saiz kecil, dilenser penuh dgn sedikit minyak. Selang selikan adunan. Akhir sekali lorekkan (corak marble)
* bakar dgn suhu 170c selama 40minit/ hingga masak.
* susu segar tu mas dah pernah try gantikan dgn 1 sb minyak masak. Yap.. kek tetap sedap dan lembut.

2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails